laadpalen_nieuwegein_19-04-23_-_foto_willem_jan_de_bruin_fotografie-wj6_7221_hr.jpg
Elektrisch rijden

AC en DC laden. Wat is het verschil?

Als EV-rijder kom je vaak twee typen laders tegen: AC en DC. De afkortingen staan voor alternating current¬ (wisselstroom) en direct current (gelijkstroom). Wat houden deze begrippen in? En waarom zijn ze voor EV-rijders van belang?
 

Als EV-rijder kom je vaak twee typen laders tegen: AC en DC. De afkortingen staan voor alternating current¬ (wisselstroom) en direct current (gelijkstroom). Wat houden deze begrippen in? En waarom zijn ze voor EV-rijders van belang?

Elektrische stroom is de beweging van elektronen binnen een geleidend materiaal, zoals een stroomdraad. Die elektrische stroom kan in één richting door het materiaal lopen. Dat noemen we gelijkstroom. De elektrische stroom kan ook afwisselend in twee richtingen lopen. Dat noemen we wisselstroom.
 
 

n-tesla

Wisselstroom

Stroom kan onder andere worden opgewekt door geleidend materiaal door een magnetisch veld te bewegen (een uitvinding van Nikola Tesla). Vergelijk het met een dynamo waarin een magneet ronddraait in een spoel. Omdat een magnetisch veld twee polen heeft, wisselt de stroom door deze beweging continu van richting: vandaar 'wisselstroom'. Wisselstroom heeft als nadeel dat de elektrische spanning bij elke wisseling even wegvalt.


 

Gelijkstroom

Een batterij levert gelijkstroom. Door een chemisch proces stromen elektronen in een batterij van de minpool naar de pluspool. Ook zonnepanelen produceren gelijkstroom. In tegenstelling tot wisselstroom is bij gelijkstroom de spanning op elk moment gelijk.

De stroom op ons elektriciteitsnet is ook wisselstroom. Dat heeft als voordeel dat de spanning makkelijk verhoogd en verlaagd kan worden, waardoor het beter geschikt is voor transport over het stroomnet. De meeste apparaten bij je thuis werken echter op gelijkstroom. Daarom moet de wisselstroom uit het stopcontact eerst worden omgezet in gelijkstroom. Dat gebeurt met een transformator. Ook de batterij van een EV kan alleen met gelijkstroom worden opgeladen. Daarom zit er ook in een EV een ingebouwde transformator die wisselstroom kan omzetten in gelijkstroom.

 

AC- en DC-laders

Terug naar de laadpalen. De laadpalen in de openbare ruimte zijn meestal AC-laders die wisselstroom leveren. Deze stroom moet eerst door een transformator in de EV worden omgezet in gelijkstroom om de batterij te kunnen opladen. Met AC-laders kun je tot 22 kilowattuur laden.

EV’s kunnen sneller worden geladen als de batterij rechtstreeks wordt gevoed met gelijkstroom. Dat kan met de zogenaamde DC-laders, of snelladers. DC-laders bevatten een transformator die de wisselstroom van het stroomnet omzet in gelijkstroom. DC-laders kunnen daardoor met hogere snelheid laden, maar dat vraagt ook meer vermogen. TotalEnergies plaatst bijvoorbeeld snelladers waarmee je tot 400 kilowattuur kan laden. Daarmee laadt je ongeveer 18 keer zo snel als met een AC-lader.