miguel-angel-sanz-twwrxyvghyk-unsplash
Biobrandstoffen

Air France-KLM vliegt op biobrandstof van TotalEnergies

Wie in 2023 met Air France-KLM van Amsterdam naar Parijs vliegt, vliegt waarschijnlijk op duurzame biobrandstof van TotalEnergies.

 

E-mobility - Nederland - Dunico


800.000 ton duurzame vliegtuigbrandstof

TotalEnergies gaat vanaf komend jaar 800.000 ton duurzame vliegtuigbrandstof leveren aan Air France-KLM over een periode van tien jaar. De biobrandstof zal voornamelijk worden gebruikt op lijnvluchten tussen Nederland en Frankrijk. De twee organisaties hebben dat begin deze maand laten vastleggen in een memorandum van overeenstemming..

 

 

De biobrandstof wordt door TotalEnergies gemaakt uit vetrijke reststromen afkomstig van de circulaire economie – denk bijvoorbeeld aan afgewerkt frituurvet. Palmolie of oliehoudende gewassen die concurreren met de productie van voedsel worden nadrukkelijk niet gebruikt. TotalEnergies beschikt over eigen bioraffinaderijen om de residu-vetten op te werken tot hoogwaardige vliegtuigbrandstof. Een vliegtuig stoot met deze biobrandstof zo’n 80% minder CO2 uit dan met gewone kerosine.

 

 

patrick_pouyanne.png

Patrick Pouyanné

Chairman and CEO at TotalEnergies

“De ontwikkeling van biobrandstoffen is een van de TotalEnergies’ prioriteiten,” zegt Patrick Pouyanné, CEO van TotalEnergies. “Door rechtstreeks de koolstofintensiteit van de vluchten van onze vliegtuigpassagiers te verminderen, werken we met de samenleving toe naar een CO2-neutrale organisatie in 2050.”

 

Naast biobrandstoffen gemaakt van reststromen, ontwikkelt en produceert TotalEnergies synthetische vliegtuigbrandstoffen. Dit zijn brandstoffen die qua samenstelling lijken op fossiele brandstoffen maar waarvan de koolstofhoudende component een hernieuwbare oorsprong heeft. De verschillende duurzame vliegtuigbrandstoffen kunnen de CO2-uitstoot van de luchtvaartindustrie sterk verminderen. In 2030 hoopt TotalEnergies in totaal 1,5 miljoen ton duurzame vliegtuigbrandstof te produceren.