Benzine vs elektrisch. Wat is goedkoper?
Uit onderzoek blijkt dat elektrische auto's (EV) steeds vaker concurrerend zijn met, en vaak zelfs goedkoper zijn dan brandstofauto's. Ook in het leasesegment.
De Car Cost Index 2021 vergelijkt de werkelijke kosten van het bezit van een auto in 22 landen.
Wat zijn de belangrijkste bevindingen uit het rapport?
- Nederland neemt met gemiddeld 1022 euro per maand de derde plek in op de Europese ranglijst van meest dure landen voor autorijden.
- De aanschafkosten voor een plug-in hybride zijn in Nederland gelijk aan een benzineauto.
- In het afgelopen jaar (Q2 2020 versus Q2 2021) zijn in Nederland de leaseprijzen van een volledig elektrische auto 4,4% gedaald. De prijzen van auto's met verbrandingsmotoren namen juist toe. Die van een dieselauto met 3,2% en van een benzineauto met 1,9%.
- De gemiddelde (maandelijkse) kosten zijn in Nederland extra gunstig omdat je voor een elektrische auto geen aankoopbelasting (bpm) en geen wegenbelasting betaalt.
- In Nederland profiteert de elektrische auto van de aangepaste belastingen die burgers en bedrijven helpen bij de overstap naar schone en slimme mobiliteit.
Bron: Car Cost Index 2021, LeasePlan
Elektrische auto in Nederland steeds betaalbaarder
In Nederland wordt het steeds betaalbaarder om een EV te rijden t.o.v. een brandstofauto. Dit geld voor bijna elk segment.
Volgens Sander Pleij, Managing Director van LeasePlan Nederland, geeft de Car Cost Index 2021 nogmaals aan hoe betaalbaar elektrisch rijden wordt:
“We hebben een belangrijk kantelpunt bereikt. De EV is nu al competitief met benzineauto’s in Nederland en de meeste Europese landen. Er komen steeds meer modellen in alle segmenten waardoor er steeds meer keuze ontstaat en elektrische auto’s toegankelijker worden. Dat vertaalt zich ook door naar het Private Lease segment waar we een toename van elektrische auto’s zien. Belangrijk aandachtspunt is blijven investeren in de laadinfrastructuur. Ook een aanpak voor het behoud van EV’s na lease inzet is nodig om de aanvoer van schone tweedehandsauto’s voor de Nederlandse markt te borgen.”
De maandelijkse kosten op een rijtje
Er zijn weinig auto's die je zowel in benzine-, hybride- en EV-uitvoerig kunt aanschaffen. De Hyundai Kona is een uitzondering en wordt in het volgende voorbeeld gebruikt om het resultaat zo eerlijk mogelijk weer te geven. De ANWB heeft de kosten voor ons op een rijtje gezet:
Kostenpost | Benzine | Hydrid | Electric |
Vaste kosten | € 350 | € 348 | € 327 |
Vaste afschrijving | € 208 | € 185 | € 234 |
Verzekering | € 64 | € 69 | € 57 |
Motorrijtuigenbelasting** | € 53 | € 69 | € 11 |
Onderhoud carrosserie en diversen | € 25 | € 25 | € 25 |
Variabele kosten | € 268 | € 261 | € 193 |
Variabele afschrijving | € 54 | € 64 | € 60 |
Brandstof/Elektriciteit | € 168 | € 148 | € 94 |
Reparatie en onderhoud | € 30 | € 33 | € 18 |
Banden | € 16 | € 16 | € 21 |
Rente | € 1 | € 1 | € 1 |
TOTAAL | € 619 | € 610 | € 521 |
*Berekening met de ANWB Autokostentool op 10 mei 2022. De bedragen zijn afgerond. Benzineprijs € 2,05 / liter. Elektriciteitsprijs € 0,41 / kWh
**Elektrische auto's tot en met 2024 vrij van motorrijtuigenbelasting. Bedrag Kona Electric berekend over de bezitsduur ná 2024.
Conclusie
Elektrische auto's worden steeds lager in aanschafprijs terwijl de brandstofprijzen hoog blijven. Samen met de fiscale voordelen rijd je elektrisch dus goedkoper dan op benzine.
De hogere aanschafprijs kan een drempel zijn, maar staar je daar niet blind op. Tijdens het gebruik van het voertuig ga je het voordeel merken. Bovendien komt de overheid je bij de aanschaf tegemoet met subsidies voor volledig elektrische voertuigen. Die pot raakt een keer leeg. Ga dus vóór de koop na of er nog subsidie mogelijk is.