Blog TotalEnergies neemt Sunpower over
Er is iets nieuws onder de zon! TotalEnergies heeft aangekondigd SunPower's Commercial & Industrial Solutions (CIS) in de Verenigde Staten over te nemen. TotalEnergies is al meerderheidsaandeelhouder van SunPower, dat de grootste leverancier is van gedistribueerde opwekking, opslag en energiediensten in Noord-Amerika. Maar deze overname gaat nog een stap verder en geeft TotalEnergies de exclusieve controle over SunPower's B2B-activiteiten.
Wil je meer weten? Dat wilden wij ook!
Daarom spraken we met Pierre-Olivier Scheepers, hoofd portefeuillebeheer van GRP's Renewables divisie, die ons alles vertelde over deze spannende deal.
Pierre-Olivier, kun je ons meer vertellen over de transactie?
Na de overnames van zonneprojecten en energieopslag die begin vorig jaar werden aangekondigd, rondt TotalEnergies nu zijn portefeuille van hernieuwbare energiebronnen in de Verenigde Staten af door de overname van verspreide opwekkingsactiviteiten, die betrekking hebben op zonnedaken en carports, maar ook op grondgebonden zonneparken op het terrein van de klant, met of zonder opslagoplossingen. We hebben het hier over een markt die momenteel op 1,7 GW wordt geschat en die naar verwachting tegen het zeer hoge tempo van 5% per jaar zal groeien.
Dankzij de overname van de B2B-activiteiten van SunPower kunnen we gerust zeggen dat we deze markt onder de best mogelijke omstandigheden betreden, met een ontwikkelingspotentieel van ongeveer 100 MW per jaar, een uiterst solide klantenbasis met onder meer fabrikanten, scholen, gemeenten en zelfs de marine, en expertise in de hele waardeketen, van ontwikkeling en bouw tot exploitatie, onderhoud en asset management.
Waarom heeft SunPower besloten het bedrijf te verkopen terwijl het zoveel voordelen biedt?
Zoals je weet, heeft SunPower zich de voorbije jaren met succes geheroriënteerd op de gedistribueerde opwekking van zonne-energie aan zakelijke en residentiële klanten in de Verenigde Staten. Deze strategische zet heeft het bedrijf in staat gesteld opnieuw te groeien en zich te vestigen als een van de marktleiders in deze twee segmenten. Vandaag biedt het B2B-segment SunPower echter minder ontwikkelingsmogelijkheden, omdat het zeer kapitaalintensief is. In dit segment hebben de teams te maken met grote namen als Amazon, Microsoft, Toyota en Walmart - klanten die enorme projecten moeten implementeren om hun ambitieuze decarbonisatiedoelstellingen te halen.
Twee factoren vormen potentiële obstakels voor de concurrentiekracht van SunPower in dit opzicht en dus voor zijn ontwikkeling: de financieringsplannen die nodig zijn voor deze projecten en de moeilijkheid voor SunPower om wereldwijde decarbonisatieoplossingen aan te bieden omdat het zich opnieuw concentreert op Amerikaanse activiteiten.
TotalEnergies daarentegen is wereldwijd actief, heeft een uitgebreid inzicht in de behoeften van zijn wereldwijde klanten en weet hoe het aan die behoeften kan voldoen via een gevarieerd aanbod van oplossingen. Met meer dan 400 MW geïnstalleerd vermogen per jaar is SunPower een belangrijke speler in het residentiële segment. De teams van SunPower hebben daarom besloten zich te concentreren op deze snelgroeiende markt, waar de eerder genoemde moeilijkheden minder een probleem vormen. De ontwikkelingsmogelijkheden zijn aanzienlijk, en deze injectie van extra kapitaal zal de groei van de onderneming ondersteunen. Zoals onze vrienden in de VS zouden zeggen, is het een "win-win"-situatie.
Als meerderheidsaandeelhouder konden we al profiteren van de expertise van SunPower. Wat was de drijfveer achter de beslissing om het bedrijf volledig in de Vennootschap te integreren?
In de Verenigde Staten is een competitief verkoopproces vereist om de minderheidsaandeelhouders van beursgenoteerde bedrijven te beschermen, dus moesten we ons voorstel daarop afstemmen. Door de teams van SunPower volledig in de onze te integreren, zullen we de sterke punten van de onderneming kunnen uitspelen om het groeipotentieel van deze markt te benutten en ons doel te bereiken om tegen 2025 in de Verenigde Staten een cumulatieve productiecapaciteit van 4 GW voor zonne-energie te realiseren. Bestaande synergieën, zowel met onze Renewables-activiteiten in de VS en wereldwijd als met alle andere activiteiten van het bedrijf, zullen ons in staat stellen onze klantenportefeuille te benaderen met de geïntegreerde energieoplossingen die zij nodig hebben om hun doelstellingen op het gebied van decarbonisatie te halen.
Toyota heeft onlangs aangekondigd dat het tegen 2035 koolstofneutraal wil zijn, met ambities die verder gaan dan zonne-energieprojecten voor zijn kantoren en magazijnen. Nu kunnen we profiteren van de projecten die worden uitgevoerd met Toyota's teams in de Verenigde Staten om samen nog meer te doen. Bij TotalEnergies hebben we de capaciteit om hen een meer omvattende ondersteuning te bieden, of het nu gaat om hen te helpen de koolstofemissies te verminderen die gepaard gaan met hun elektriciteitsverbruik, via bedrijfspPA's die gekoppeld zijn aan onze wereldwijde portefeuille van hernieuwbare projecten, of om bijvoorbeeld bij te dragen tot de ontwikkeling van meer duurzame mobiliteitsoplossingen. Door gebruik te maken van deze synergieën ontstaan veelbelovende nieuwe mogelijkheden voor de toekomst.
Kunnen we meer partnerschappen verwachten zoals het vorig jaar aangekondigde partnerschap met Amazon?
Voordat dat kan gebeuren, moeten we het afsluitingsproces afronden, dat begin tweede kwartaal afgerond zou moeten zijn. Maar het is waar dat er naast het integratieproces van de teams ook gesprekken over andere spannende projecten kunnen plaatsvinden.