Corona biedt ook kansen voor verduurzaming OV
De levensduur van een CNG-installatie is doorgaans langer dan de looptijd van een OV-concessie. Nu Corona het OV in zijn greep blijft houden, worden steeds meer concessies met twee tot vier jaar verlengd. Of is in ieder geval die intentie er van de OV-autoriteiten en hun opdrachtgever, de overheid. En dan kan hergebruik van zo’n station uitkomst bieden.
De Corona-crisis biedt naast onzekerheden verrassend genoeg ook kansen om het OV verder te verduurzamen. In het openbaar vervoer zijn momenteel beduidend minder reizigers te bekennen. Tijdens de intelligente lockdown zelfs tot wel 90 procent minder. De verwachting is dat het ook nog jaren gaat duren voordat het OV terug is op het oude niveau wat betreft reizigersaantallen.
Hoge investeringen uitstellen
Zeker nu de teugels weer zijn aangetrokken omdat er officieel sprake is van een tweede Corona-golf, zijn de reizigersopbrengsten voor vervoerders zeer onzeker. Nu een tender uitschrijven betekent óf inleveren op kwaliteit óf op duurzaamheid. Verduurzamen is nog altijd investeren. Vervoerders kiezen er daarom liever voor om nog enkele jaren door te rijden binnen de huidige concessie en daarna in één keer over te stappen op elektrisch, waterstof, of een combinatie van beiden.
Om voor twee tot vier jaar een nieuwe vloot- en tankinstallatie aan te schaffen, van welke duurzame brandstof dan ook, is financieel niet de meest aantrekkelijke optie. Het economisch rendabel maken van de business case alleen al duurt minimaal tien jaar. Afhankelijk van de prijs natuurlijk die je rekent. Met een tweedehands CNG-installatie kan een vervoerder deze onzekere Corona-crisis doorkomen met het schoonste alternatief dat beschikbaar en financieel aantrekkelijk is. Het verlengen van een concessie en de keuze voor groengas, resulteert in een effectieve wijze van duurzaam OV.
Slim verduurzamen
Het slim herinzetten van CNG-stations tegen minimale kosten in combinatie met rijden op groengas leidt dus tot slim verduurzamen. TotalEnergies marketing Nederland heeft dit jaar al meerdere CNG-stations verplaatst. Zo verhuisde er een van Maasdijk naar Zoetermeer met een tussenstop in Nieuwegein. De concessie in Maasdijk liep ten einde en in Zoetermeer was vraag naar een station. Bij TotalEnergies Gas Mobility (TGM) in Nieuwegein is de werkplaats gevestigd waar installaties gereviseerd worden naar de standaarden van TotalEnergies en om nog een aantal jaren dezelfde kwaliteit te kunnen leveren als het station altijd heeft gedaan. Het kan ook zijn dat de installatie bij een andere partij vandaan komt. In dat geval worden in Nieuwegein aanpassingen gedaan zodat de installatie onder andere met dezelfde software bediend kan worden als alle andere TotalEnergies assets. Aan het einde van een concessie/contract wordt bovendien altijd gekeken of installaties nog nut hebben als reserve-onderdelen voor andere operationele installaties.
Er ontstaat een win-winsituatie: de klant heeft voor een redelijke investering gezien de looptijd van de concessie een CNG-installatie tot zijn beschikking die zo goed als nieuw is. De leverancier, in dit geval TotalEnergies Gas Mobility, hoeft geen materiaal weg te doen dat nog volstaat.
Op dit moment staat ook een verhuizing op de planning van een CNG-installatie van Apeldoorn naar Ede. Bij TotalEnergies Nederland is hergebruik geen Corona-maatregel, vanuit duurzaamheidsoogpunt kregen stations zo vaak als mogelijk al een tweede bestemming. Doordat het hergebruik al in de processen verworven zit, kan in de huidige Corona-tijd snel geschakeld worden bij een tijdelijke verlenging van een concessie.
Een installatie hoeft niet eens altijd verplaatst te worden. Het kan ook zijn dat binnen een rijdende concessie al op CNG of groengas wordt gereden en dat besloten wordt nog een x aantal jaar door te rijden. In dat geval hoeft de installatie alleen gecheckt en eventueel geüpgraded te worden om weer een paar jaar mee te draaien naar behoren. Die investering is vrijwel altijd lager dan investeren in nieuw.