Extra CO¬2-heffing in Duitsland
Eind 2023 voert Duitsland een CO2-belasting voor het wegvervoer in. Vervoerders moeten dan € 200 per uitgestoten ton CO2-betalen. In de praktijk betekent dit dat vervoerders een extra heffing per kilometer gaan betalen.
Ook lichtere bedrijfswagen gaan CO2-belasting betalen. Vanaf 1 juli 2024 wordt namelijk de tolgrens voor vrachtwagens verlaagd van 7,5 ton naar 3,5 ton. Emissievrije vrachtwagens zijn tot eind 2025 vrijgesteld van de heffing. De extra inkomsten uit de CO2-belasting worden voornamelijk geïnvesteerd in de modernisering van het Duitse spoor. De CO2-belasting moet overigens nog worden goedgekeurd door het Duitse parlement.
PASSango
Maak jij gebruik van onze PASSango? Dan kun je die extra heffing gewoon via je PASSango betalen, zodra de CO2-belasting van kracht wordt. De voertuiggegevens in je PASSango zullen automatisch worden aangevuld met de gegevens die de Duitse tolautoriteit nodig heeft.
Om ervoor te zorgen dat jouw voertuigen aan de minimale CO2-normen voldoen, worden je voertuigen in eerste instantie automatisch ingedeeld in de hoogste uitstootcategorie. Kun jij aantonen dat je voertuigen minder CO2 uitstoten, dan kun je dat te zijner tijd zelf aanpassen in je persoonlijke Cards Online-omgeving. Wij zullen PASSango-gebruikers daar later over informeren.