Interview Jos Alblas
“Onze eigen technical support blijft een belangrijke schakel”
Interview met Jos Alblas, Accountmanager Lubricants Resellers
Jos Alblas werkt als Accountmanager Lubricants Resellers bij TotalEnergies Nederland. Volgens hem een geweldig leuke functie omdat je klanten daadwerkelijk verder helpt. “Ik heb aan het begin van mijn carrière zelf ook bij een reseller gewerkt. Die ervaring gebruik ik dagelijks in mijn werk.”
Je werkt al meer dan 16 jaar bij TotalEnergies, wat maakt het werk zo leuk?
“Het leuke is dat je werkt voor een internationaal toonaangevende energiemaatschappij. Daar heb je profijt van op het gebied van zichtbaarheid, ontwikkeling en uitstraling. Ondanks het internationale karakter van het bedrijf is TotalEnergies een redelijk kleine organisatie. Er heerst een open structuur en een no-nonsense-sfeer. Naast de werksfeer is het voor mij ook een mooie combinatie van techniek en commercie. Ik heb verschillende technische MBO-opleidingen gedaan en daarnaast ook commerciële opleidingen op HBO-niveau. Op de afdeling Specialties komen die twee aspecten bij elkaar. Je moet technische producten verkopen en dan helpt technische kennis zeker mee.”
Wat doe je in je rol als accountmanager Lubricants Resellers?
“Ik ben de spil tussen de reseller en TotalEnergies Nederland voor het afgeven van nieuwe producten en prijzen. In deze rol ben ik feitelijk de contactpersoon voor de reseller als het gaat om smeermiddelen. De reseller - een afnemer – verkoopt het product aan de eindklant.”
Welke functies heb je gehad?
“Ik heb altijd bij Specialties gewerkt. Ongeveer elf jaar als Accountmanager Automotive en daar heb ik ontzettend veel van geleerd. Het was altijd een uitdaging om interesse te kweken. Dan is het vooral een kwestie van je kansen zoeken. Daarna ben ik twee jaar Accountmanager geweest voor het Agri-segment. Dat is weer een compleet andere markt en meer techniekgedreven. Nu ben ik Accountmanager voor de resellers van TotalEnergies Nederland, met veel plezier.”
Het is uitdagend om in de schoenen te kunnen stappen van resellers, hoe doe je dat?
“In het begin van mijn carrière heb ik ook bij een reseller gewerkt. Ik heb toen niet kunnen vermoeden hoeveel ik aan die ervaring zou hebben in mijn huidige werkzaamheden. Ik was net van school en kreeg direct een rayon. Daar mocht ik smeermiddelen, brandstof en tankpassen gaan verkopen. Daarnaast heb ik voor het merk wat we destijds vertegenwoordigde ook (snelweg)tankstations en onbemande verkooppunten van de grond af aan opgebouwd. Door die brede ervaring zeg ik wel eens bij mijn klanten: ik weet hoe het is om met een rottweiler achter je aan over een erf van een loonwerker te rennen en toch te proberen om je spullen te slijten.”
“Daarnaast denk ik dat de snelheid van reageren en het op peil houden van technische kennis ontzettend belangrijk is. Je bent een schakel in de keten. Wanneer ik snel reageer kunnen ook zij weer verder in het traject. Het zijn ondernemers die vaak enorm veel uren in het bedrijf steken. Ze hebben geen 9-tot-5-mentaliteit. Je moet naast de reseller gaan staan, altijd bereikbaar zijn en de middelen geven zodat de reseller zijn klant verder kan helpen.”
Maximale ondersteuning van klanten dus?
“Jazeker, maar het is daarnaast een belangrijke USP dat we binnen TotalEnergies Nederland een eigen technical support hebben. We hebben een geweldig mooi adviesprogramma waarop nagenoeg alles is te vinden, maar onze eigen technische dienst blijft de belangrijke schakel. Die heeft vaak al decennialang contact met de resellers en een enorme kennis en databank van voorbeelden en toepassingen opgebouwd. Dat is van onschatbare waarde.”
Waar liggen volgens jou nog kansen?
“TotalEnergies heeft een heel breed en compleet gamma smeermiddelen. Ik denk dat we trots mogen zijn op welke smeermiddelen we de klanten kunnen aanbieden. Je merkt wel dat het smeeroliepalet in automotive en heavy duty sterk is veranderd de afgelopen vijf jaar. Fabrikanten komen steeds vaker met hun eigen specificaties. Het is belangrijk om regelmatig een screening te doen bij je transport- en automotive klanten. Het zal door de klant gewaardeerd worden dat je proactief alles up-to-date wilt houden. Het voorkomt ook nare zaken zoals out-of-spec-smeren. Bovendien stelt de klant extra advies altijd op prijs. Dat houdt de band gezond.”
Wat is dan je belangrijkste advies aan resellers?
“Voor zover ik een advies kan en mag geven zou ik het zojuist genoemde onder de aandacht willen brengen. Daarnaast hebben resellers een groot voordeel dat ze een lokale totaalaanbieder zijn, denk aan tankstations, brandstoffen, tankpassen en smeermiddelen. Dit complete pakket en de lokale aanwezigheid zijn sterke punten die ze maximaal kunnen benutten. De wereld van brandstoffen en smeermiddelen verandert. Er is een duidelijke transitie gaande op het gebied van aandrijflijnen. Er verschijnen steeds meer nieuwe aandrijftechnieken en die hebben specifieke smeermiddelen nodig. Blijf bij de les en kijk of er mogelijkheden zijn. Wellicht zijn er andere business units binnen TotalEnergies Nederland die kansen bieden voor de reseller.”