Interview met Dikran Jessaijan: Het nieuwe gezicht van Folia
“Mag ik even kijken?”
Maak kennis met Dikran Jessaijan, Business Development Manager Metalworking
Dikran Jessaijan maakte recent de overstap van het team Automotive naar het team Industrie. In zijn nieuwe rol als Business Development Manager Metalworking heeft Dikran één belangrijk aandachtspunt: het olievrije koelsmeermiddel Folia.
Hoe ben je in deze rol beland?
Als 16-jarige jongen deed ik motorvoertuigentechniek. Dat was heel technisch. Ik kwam er al vrij snel achter dat ik meer ambitie had. In de jaren daarna had ik verschillende functies: bedrijfsleider, vestigingsmanager bij verschillende autobedrijven. Op een gegeven moment kon ik accountmanager worden. Dát vond ik écht leuk. De interactie met klanten. Bezig zijn met wat iemand graag wil. Onderzoeken wat iemand beweegt om naar mijn winkel te komen en zijn geld bij mij uit te geven; ik vond het allemaal ontzettend interessant. In 2018 ging ik bij Total, tegenwoordig TotalEnergies, aan de slag als accountmanager smeermiddelen.
Wat voor verkoper ben je?
Geen irritante. Ik vind het leuk om met mensen te praten. Van nature ben ik heel geïnteresseerd. Ik vind dat de relatie met de klant natuurlijk moet voelen. Dat maakt je werk veel prettiger.
Bij Automotive heb ik een fantastische tijd gehad. Maar ik ben ook ambitieus; ik hou ervan om vooruit te gaan en nieuwe dingen te leren. Ik zocht wat verbreding en wilde eigenlijk ook weer wat meer met techniek bezig zijn. TotalEnergies is wat dat betreft een fijn bedrijf. Je krijgt alle gelegenheid om je binnen de organisatie te ontwikkelen.
Wat ga je doen in je nieuwe rol?
Als Business Development Manager Metalworking mag ik me vooral bezighouden met Folia, ons revolutionaire, olievrije koelsmeermiddel. Folia is een groen koelsmeermiddel zonder gevarensymbolen. Het is goed voor je gereedschap, goed voor je mensen én goed voor het milieu. Het leuke is dat Folia een heel nieuwe categorie is. Onze klanten kennen dit smeermiddel op basis van biopolymeren nog nauwelijks. Er is dus heel veel te doen.
In deze rol komt alles samen. Ik doe nu zowel technisch als commercieel werk. Aan de ene kant mag ik me op strategisch niveau bezighouden met nieuwe kansen en mogelijkheden voor Folia in de markt. Ik mag me helemaal uitleven op de markt en op het product Folia. Maar ik kan ook voor onze klanten de juiste dingen gaan doen. Het leuke aan mijn werk is dat je overal komt. Als ik bij een nieuwe klant ben, vraag ik vaak of ik even mag kijken. Sta je opeens bij een meterslange krukas voor een schip. Dat is toch gááf.
Met welke vragen kloppen klanten aan?
Nu is het vaak zo dat er iets aan de hand moet zijn. Misschien is er sprake van bacterievorming. Of misschien krijgen mensen huiduitslag van de middelen waar ze nu mee werken. Vaak is dat een trigger, waarna ze bij ons aankloppen. Met ons olievrije koelsmeermiddel kunnen wij dat soort problemen verhelpen. Straks is het natuurlijk zo dat iedereen ons weet te vinden omdat het gewoon een heel goed koelsmeermiddel is. Het is nu nog een kleine markt, maar dat verandert snel. En zelfs in deze kleine markt beginnen wij heel groot te worden.
Wat is Folia A?
Dat is het nieuwe zusje in de Folia-familie. Het is een geweldige uitbreiding van ons assortiment. Folia A is specifiek voor aluminium, maar je kunt het ook gebruiken bij het verspanen van RVS en zelfs titanium. Nu we Folia A hebben, kunnen we ondersteunen bij het verspanen van álle metalen.
Waar kunnen we kennismaken met jou en Folia?
Een goed moment is TechniShow van 30 augustus tot en met 2 september in Utrecht. Je vindt ons in hal 8. Van 13 tot en met 17 september vind je TotalEnergies ook op AMB in Stuttgart, dat is dé vakbeurs voor de metaalbewerkingsindustrie. Spreek me gerust aan! En wil je daar niet op wachten? Neem dan gewoon nu al contact met mij op.