Living Lab Heavy Duty Laadpleinen gestart, proeftuin voor zware laadinfrastructuur
Living Lab Heavy Duty Laadpleinen is een proeftuin voor zware laadinfrastructuur waar op in totaal zes laadlocaties kennis en ervaring wordt opgedaan en gedeeld, zodat Nederlandse marktpartijen er hun voordeel mee kunnen doen. Volgens de initiatiefnemers is het van belang om op korte termijn kennis en ervaring op te doen met laadvoorzieningen voor elektrisch aangedreven vrachtwagens in het verbinden van stedelijke gebieden met logistieke toplocaties. De zes proeftuin-laadlocaties voor elektrische vrachtwagens zijn te vinden in Eindhoven Acht (Shell en EVConsult), bij het TotalEnergies servicestation in Sevenum, de WattHub in Geldermalsen, bij de Districon locatie van het Brabants Afval Team in Tilburg en bij de truckparkings in Venlo en Rotterdam.
Één van de zes charging points voor elektrische vrachtwagens is gerealiseerd door TotalEnergies. TotalEnergies wil hiermee een belangrijke bijdrage leveren aan de snelle ontwikkeling en uitrol van laadpleinen voor zwaar transport in Nederland.
Verduurzamingsopgave
Begin 2023 reden er in Nederland zo’n vierhonderd elektrische vrachtwagens. In 2030 is naar verwachting tien procent van de vrachtauto’s in ons land elektrisch. De logistieke sector staat hiermee voor een omvangrijke verduurzamingsopgave. Om deze vrachtwagens veilig te laten rijden, is een landelijk dekkend netwerk van publieke en private laadpleinen nodig. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaf in 2022 opdracht aan Rijkswaterstaat om in de praktijk onderzoek te doen naar het effectief inrichten van publiek toegankelijke laadinfrastructuur voor het zware wegverkeer. Dit wordt gedaan in het Living Lab Heavy Duty Laadpleinen in samenwerking met de markt en meerdere partners uit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).
Mobiliteitssysteem
Nederland staat voor een grote veranderopgave om te komen tot een duurzaam en emissieloos mobiliteitssysteem. Voor de logistieke sector zijn in het Klimaatakkoord aparte afspraken gemaakt. In 2025 zijn er al zero-emissiezones voor tientallen binnensteden, waardoor dieseltrucks er uiterlijk 2030 geen toegang meer hebben. Naast de emissies van CO2 en stikstof moet ook de uitstoot van fijnstof flink naar beneden. Van belang is om op korte termijn kennis en ervaring op te doen met het inrichten en gebruiken van laadvoorzieningen voor elektrisch aangedreven vrachtwagens in het verbinden van stedelijke gebieden met logistieke toplocaties zoals havens en gebieden met een hoge concentratie distributiecentra.
Europees netwerk
Daarbij komen er eisen uit Europa om voldoende publiek toegankelijke laadinfrastructuur aan te leggen langs trans-Europese netwerken en stedelijke knooppunten. Het Living Lab Heavy Duty Laadpleinen draagt hieraan bij door zoveel mogelijk kennis te vergaren en te delen. Door het delen van data en kennis en het beschikbaar stellen van financiering voor innovatie kunnen marktpartijen sneller opschalen. Ook helpt het bij het effectief inrichten van nationale overheidsinstrumenten, zoals wet- en regelgeving of subsidies. Zo kan er in Nederland sneller een goed functionerend netwerk van publiek toegankelijke laadpleinen worden gecreëerd en kunnen Nederlandse bedrijven hun internationale marktpositie versterken. Naast technische aspecten en veiligheid komen ook ruimtelijke ordening, integratie met energie-infrastructuur, de logistieke processen en businesscase in het onderzoek aan bod.
Bron en tekst artikel: www.tankpro.nl
Persbericht Rijkswaters: www.rws.nl
Kijk voor meer informatie over Living Lab Heavy Duty Laadpleinen op: Living Lab Heavy Duty Laadpleinen - Duurzame mobiliteit (rwsduurzamemobiliteit.nl)