Ultrasnel laden met oliegekoelde batterij
Nieuwe, krachtige laadstations waar je ultrasnel kunt laden zijn een uitkomst voor elektrisch rijden. Nadeel: niet elke EV kan goed omgaan met de hoge temperaturen die de batterij daarbij genereert. TotalEnergies bedacht een koelsysteem waarbij dit wel kan.
Onder projectnaam Lubs Phospohor werd de nieuwe techniek getest in een Volvo XC90. Wij spraken met Pascal Coreia, Director of Technology and Product Engeering, over het Lubs Phosphor project.
Waar komt idee vandaan om het koelsysteem in een bestaand model (Volvo XC90 hybrid) te vervangen door een immersion koelsysteem?
Koeling door onderdompeling is een oplossing die al jaren wordt gebruikt voor elektrische transformators. Voor EV-batterijen is het nieuw. Omdat wij in deze technologie geloven, willen we niet alleen de relevantie van deze technologie voor EV’s laten zien, maar ook de prestaties van Quartz EV Fluid: de productlijn die we speciaal voor EV’s hebben ontwikkeld. Daarom hebben wij de combinatie van beide toegepast in een bestaand model: de Volvo XC90 hybrid.
Waar bestaat de techniek precies uit?
In de huidige EV’s worden batterijen meestal gekoeld door platen waar glycol doorheen stroomt. Deze techniek loopt echter tegen haar grenzen aan. Bij ultra-snel laden moet er namelijk meer hitte worden afgevoerd dan nu mogelijk is.
Wat wij hebben gedaan is alle koelelementen uit de accucellen te verwijderen zonder aanpassingen te doen aan constructie van de batterij zelf. Vervolgens hebben wij dit element vervangen door een systeem waarbij de cellen rechtstreeks zijn ondergedompeld in onze diëlektrische (slecht geleidbare, red.) vloeistof. Deze vloeistof is speciaal ontwikkeld door onze OneTech teams met enerzijds het oog op het verminderen van brandgevaar en anderzijds op het verlengen van de levensduur van de batterij.
Wat is de impact op de prestaties van het voertuig?
Het effect van de techniek op de prestaties van het voertuig waren vrij duidelijk. Het voertuig kon vier keer zo snel worden geladen doordat de hitte beter werd afgevoerd. Tegelijkertijd zagen we dat het koelend vermogen zeven keer groter was. Bovendien liet de test zien dat we met onze oplossing niet alleen het gewicht van de batterij kunnen verlagen, maar ook de prijs van het voertuig omdat onze techniek makkelijker is toe te passen.
Aan welke andere innovaties werkt TotalEnergies op dit moment?
Naast de batterij, werken we ook aan de transmissie en de elektromotor van EV’s. Er is een groeiende interesse in het gebruik van één vloeistof om de transmissie te smeren en de motor te koelen. Met deze innovaties helpen wij niet alleen fabrikanten met de ontwikkeling van betere voertuigen, maar kunnen we ook de ontwikkeling van nieuwe vormen van vervoer ondersteunen, zoals micromobiliteit (elektrische steps e.d.) en elektrische fietsen.