elektriciteit
Elektrisch rijden

Wat je als EV-rijder moet weten over Watt, Volt & Ampère

Als EV-rijder vliegen de termen je soms om de oren. Want Watt, Volt en Ampère zijn belangrijk voor jouw elektrische bolide. Wil je zeker weten dat je alles uit je laadmoment haalt, lees dan hier alles over waar je op moet letten bij oplaadtermen. Voortaan weet jij precies bij welk oplaadpunt jij je laadpas tevoorschijn kunt halen.

 

witte_auto-s_op_rij_laden

Wat(t) er bij elektrisch rijden en opladen komt kijken

Eigenlijk wil je maar twee dingen weten als je de weg op gaat met je EV: hoe lang kan je rijden met je accu? En hoelang duurt het om de accu weer op te laden als deze leeg is? Als je weet wat daarbij komt kijken, kan jij elke EV-reis met een gerust hart afleggen. 

We houden het wetenschappelijke stukje kort – maar om echt te weten wat je doet, heb je deze termen nodig: Watt, Volt en Ampère.  Ze hebben allemaal te maken met stroom.
 

Stroom 
Stroom is wat jouw EV gebruikt om vooruit te komen, dat weet je waarschijnlijk al. Wat wij stroom noemen is officieel gezien de verplaatsing van elektronen (elektrisch geladen deeltjes) tussen twee polen. Meestal zijn dat een positieve en een negatieve pool waar de deeltjes tussen heen en weerreizen – wisselstroom. Bij gelijkstroom reizen de deeltjes maar één kant op.  


Watt 
Watt is belangrijk voor tijdens het rijden met je voertuig. De hoeveelheid (kilo)Watt die jouw EV heeft geeft namelijk aan hoeveel stroom je voertuig verbruikt per periode. Standaard wordt er per uur gerekend. Je ziet als eenheid daarom vaak ‘kilowattuur’, afgekort kWh. 


Volt 
Volts zijn belangrijk voor het opladen van je accu. Volt geeft namelijk aan met hoeveel kracht de elektrisch geladen deeltjes in het stroomnetwerk zich bewegen van de ene naar de andere pool. Hoe hoger het aantal Volts, hoe sneller de deeltjes bewegen.  


Ampère  
Ampère komt ook kijken bij het oplaadproces. Met Ampère benoemen we de absolute hoeveelheid elektrisch geladen deeltjes die in een tijdsperiode verplaatst worden. Hoe hoger het aantal Ampère, hoe meer deeltjes er verplaatst kunnen worden via bijvoorbeeld een laadkabel.  

shoot-soest-10-april-2024-wj6_4018-hr

 

Hoe bereken je de actieradius van je EV?

Om te weten hoever je nog kunt rijden bereken je de actieradius. Meestal doet je auto dat gewoon voor je. Maar na dit stukje kun je zelf ook het rekensommetje maken. Als je weet wat je voertuig verbruikt per uur én je weet hoe opgeladen je batterij is reken je de actieradius zo uit: 

Actieradius (kilometers) = Wat er nu aan energie in je accu zit, ‘de accucapaciteit' (kWh) / Het energieverbruik van je auto (kWh) 

Wist je dat je inmiddels bij zo'n 10.000 TotalEnergies laadpunten in Nederland je EV kunt opladen?

 

Hoe werkt het opladen van je EV? 

Als je aan het eind van je actieradius bent gekomen moet je gaan opladen. Het is goed om op te letten wat er aan Volt & Ampère mogelijk is: zowel je accu als de oplader hebben hiervoor een maximale capaciteit.  


Wat komt er uit het oplaadpunt? 
Op elk oplaadpunt wordt aangegeven hoeveel Volt er geleverd wordt, oftewel met hoeveel kracht de elektrische deeltjes zich vanuit de kabel naar jouw accu bewegen. Ook zie je altijd hoeveel elektrische deeltjes zich per tijdseenheid verplaatsen, in Ampère. 

Je denkt misschien: hoe meer Volt & Ampère hoe beter dus. Maar helaas zit de vork anders in de steel. Hoe krachtiger en sneller de deeltjes bewegen, hoe meer warmte er bijvoorbeeld gegenereerd wordt. Daarom zit er altijd een maximum aan – zo houden we het veilig en vliegt je EV niet in brand als je hem te lang aan de lader laat staan. Voor standaard stopcontacten is dat 230V, voor autoladers kan het flink verschillen per type lader. Het maximaal aantal Ampère is doorgaans 32 A.  
 

ev_laden

Waar let je op bij het opladen? 

Je weet nu wat de afkortingen betekenen en wat je ermee doet. We hebben nog een paar laatste tips voor je op een rijtje gezet:  

  • Let er altijd op dat er geen hoger aantal Volt of Ampère uit het oplaadpunt komt dan jouw kabel of accu aankunnen. Lager is niet zo erg, dan duurt het opladen gewoon wat langer.
  • Wil je opladen aan een normaal stopcontact? Eerlijk gezegd raden we dit af. Is er geen andere optie? Gebruik dan altijd een speciale 230V-laadkabel. Daarmee stel je een laadbeveiliging in die past bij je EV. Gebruik ook een aparte en goed gezekerde groep in je stoppenkast. Daarmee voorkom je dat je EV het netwerk van dat stopcontact overbelast wordt. Gebruik in elk geval nooit een verlengsnoer. 

 

 

 

laadpunten-app.jpg


 Altijd een oplaadpunt in de buurt 

Met ruim 85.000 laadpunten, waarvan inmiddels 11.000 van TotalEnergies, is er altijd wel een laadpunt bij je in de buurt. Wil je ook thuis of op je werk altijd kunnen opladen? TotalEnergies heeft een duurzame oplossing voor elke EV-rijder. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.  

Alles over onze laadoplossingen