Zeeuw & Zeeuw omarmt duurzaamheid
Zeeuw & Zeeuw omarmt duurzaamheid
Schaalgrootte, verbreding van de activiteiten en duurzaamheid vormen een drie-eenheid in de visie van Jan Hofstede, ceo van dealergroep Zeeuw & Zeeuw. “Het is volgens ons de enige manier om alle marktontwikkelingen van nu succesvol te omarmen.”
Het interview valt samen met het bekend worden van wederom een overname door dealergroep Zeeuw & Zeeuw. Ditmaal betreft het Autobedrijf Nooteboom in Nootdorp, Kia-reparateur en sinds oktober 2015 officieel aangesloten bij Vakgarage. Voor Zeeuw & Zeeuw betekent dit behalve groei met Kia ook de eerste Vakgarage-vestiging. “We hebben als groep de ambitie om voor elk merk dat we voeren tussen acht en veertien procent marktaandeel te vertegenwoordigen. Voor zover dat nog niet het geval is proberen we dit middels overnames te bereiken”, schetst Hofstede.
Zeeuw & Zeeuw is in 1954 opgericht en heeft inclusief Nootdorp 36 vestigingen verspreid over Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Brabant. Tot 2010 was het familiebedrijf volledig gericht op Renault en Dacia, daarna zijn Kia, Ford, Nissan, Mitsubishi, Hyundai en Suzuki aan het portfolio toegevoegd. Iedere merkkolom heeft zijn eigen mensen: van monteur tot directeur. Dit zorgt voor focus en verdieping van (vak)kennis. Over alle merken heen wordt een totale verzorging van mobiliteit aangeboden: lease, verzekeringen, financieringen en schadehulp. De zakelijke dienstverlening gaat net iets verder dan wat je normaal in de markt ziet. In de merkenmix zitten veel hybride en volledig elektrische auto’s. Zo helpt Zeeuw & Zeeuw klanten hun wagenpark duurzaam in te richten.
Visitekaartje
Tegelijkertijd steekt het bedrijf veel geld en energie in de eigen duurzaamheid. Het pand aan de Haagse Zonweg is op dit vlak echt een visitekaartje voor de groep. Vestiging Zonweg is één van de circa veertig procent die in eigendom is, wat het mede interessant maakt om er dergelijke duurzame investeringen te verrichten. Het dak telt nu 600 SunPower zonnepanelen, beduidend minder dan Hofstede zelf gewild zou hebben. “Er is plek voor wel duizend panelen, maar onze netwerkaanbieder Stedin kan dat niet zonder aanpassingen verwerken.”
Met merken zoals Renault, Mitsubishi en Nissan in portefeuille heeft Zeeuw & Zeeuw de opmars van elektrische mobiliteit al vroeg meegemaakt. Inmiddels heeft Kia zich in 2022 opgewerkt tot het bestverkochte merk van Nederland, nog voor Volkswagen. Dat deed het met een brede modellenmix, waaronder een aantal populaire ev’s. Ook Ford, een ander merk in portefeuille, roert zich in het segment met de Mustang Mach-E. “We plaatsen 100-120 laadpalen per maand”, schetst Hofstede. “We helpen onze klanten, of dat nu particulieren zijn of zakelijke klanten bij de energietransitie. Met de genoemde modellen, maar ook binnen het segment van de zogenoemde last mile waar we verschillende elektrische opties voor hebben. Uiteraard moeten we dan zelf ook het goede voorbeeld geven.”
Schadeherstelbedrijf
De keuze voor deze zonnepanelen werd zo’n anderhalf jaar geleden gemaakt, ruim voor de Russische inval in Oekraïne en de gevolgen daarvan voor de leveringsketen en de energieprijzen. Van vertraging was mede daarom geen sprake. En het blijft niet hierbij. “Voor onze schadeherstelvestiging hier om de hoek verwachten we de panelen in februari gemonteerd te krijgen waar ze onder meer de twee elektrische Rowit spuitcabines van energie voorzien.”
SunPower is een van de familieleden binnen TotalEnergies, een multinational waar Zeeuw & Zeeuw een decennialange relatie mee heeft, onder meer voor alle smeermiddelen, de home base brandstoffen en de mobiliteitskaart, waarmee je kunt tanken en laden. “We hebben, zoals we altijd doen, een marktverkenning gedaan om voor ons de beste optie te vinden. SunPower stak daarbij gunstig af en onze prima ervaringen met TotalEnergies in brede zin helpen natuurlijk bij het definitief maken van de keuze.”
Infraroodverwarming
Tijdens ons interview is het buiten een paar graden boven nul. In het pand aan de Zonweg zijn het niet de muurradiatoren maar infraroodpanelen die voor de verwarming zorgen. “Als de verkoper een gesprek met een klant voert willen ze het behaaglijk hebben, maar tijdens een rondje door de showroom mag het best een graadje of zestien zijn. Zo voorkom je verspilling van energie. In de werkplaatsen is het een stuk complexer vanwege de hoge plafonds, maar juist vanwege de overheaddeuren die steeds open en dicht gaan is het voorkomen van warmteverlies er juist een punt van aandacht.”
En het stopt daar niet aan de Zonweg, zoals gezegd is het een duurzaam visitekaartje voor de groep. Op de rol staat nog de komst van een warmtepomp. “Voor de berekening zijn we uitgegaan van de energieprijzen eind 2021 en op dat moment zou een warmtepomp ons niet alleen vrijwel geheel van het gas af halen, maar ook nog eens tegen een scherp tarief. Dat de prijzen sindsdien flink hoger werden maakt de rekensom alleen maargunstiger.”
Idealiter zou Hofstede nog een stap verder willen gaan. “Dan denk ik aan kleine windturbines op het dak, geen grote molens maar compacte units ter ondersteuning op het moment dat het waait in plaats van dat de zon schijnt. Als we dan ook nog een zeecontainer met accupakketten vullen om ons energie-overschot te kunnen opslaan voor later gebruik, dan is het plaatje pas echt compleet.”
Zeeuw & Zeeuw hecht bij dit alles veel waarde aan zelfwerkzaamheid: “Wij doen het liefst alles zelf, van overnames tot content creëren voor sociale media.” Ook met de ondersteuning van sportactiviteiten en goede doelen neemt Zeeuw & Zeeuw de maatschappelijke verantwoordelijkheid.