transmissieolie_grondverzet_4.jpg

Welke motorolie past bij jouw auto?

Welke motorolie heb ik nodig? 

Elke motor heeft motorolie nodig om goed te werken. Het smeert de onderdelen en beschermt zo tegen slijtage. Controleer daarom regelmatige het oliepeil van je auto.  Is het peil te laag dan moet je motorolie bijvullen. Maar welke motorolie is nu geschikt voor jouw auto? We zetten het voor je op een rij. Twijfel je? Gebruik dan onze kenteken-checker voor meer zekerheid. 

Naar de kenteken-checker

De 3 soorten motorolie 

Er zijn 3 soorten motorolie: minerale olie, synthetische motorolie en semi-synthetische olie. De verschillen hebben te maken met hoe deze oliën tot stand komen. Alle drie de soorten hebben hun voor- en nadelen.  

De normen ontcijferd 

Als je weet welke soort motorolie je wilt kopen dan is het tijd om eens naar de cijfercode op de fles te kijken. De codes geven bepaalde normen aan. Die zijn er om je te helpen met het vergelijken van verschillende merken. We noemen hier de codes van de belangrijkste algemene normen. Deze codes geven je de volgende informatie:  

  • Voor welk type motor de olie is ontworpen (diesel of benzine)  
  • Het prestatieniveau 
  • Of de olie voldoet aan de aanbevelingen van je autofabrikant  

De vier belangrijkste kwaliteitsnormen die iets over motorolie zeggen zijn de ACEA standaard, de SAE standaard, de API standaard en de JASO standaard. Veel merken hebben ook eigen specificaties en normen, daar lees je over op de verpakking of de website van de fabrikant. 

De vier belangrijkste kwaliteitsnormen:

Wat betekent viscositeit? 

De viscositeitsgraad van motorolie zegt iets over hoe vloeibaar de olie is bij verschillende temperaturen. Bij een lage viscositeit noemen we de olie dun: deze is ook onder lagere temperaturen vloeibaar. Olie met een hoge viscositeit noemen we dikke olie. Dikke olie is minder snel vloeibaar. Dit is belangrijk om te weten als je ook onder koude of juiste erg warme omstandigheden rijdt. Viscositeit wordt ook wel de stroperigheid van olie genoemd. Een veelgebruikte standaard voor viscositeit is de SAE-aanduiding. Hoe hoger het getal in die code, hoe stroperiger en dikker de olie.  

 

Hoge of lage viscositeit   

Dunne oliën warmen sneller op en stromen dus sneller door de motor. Rijd je veel in lagere temperaturen, dan kies je het beste voor een dunne olie met een lagere viscositeit. Bij hogere temperaturen is een dikkere olie met een hoge viscositeit ook goed. Dikke oliën bieden namelijk ook bescherming tegen de wrijving van (hete) motoronderdelen door een beschermende laag achter te laten die oververhitting helpt voorkomen. 

Bijvoorbeeld: de aanbeveling van de fabrikant van de auto geeft aan dat er een olie met SAE-aanduiding 0W-30 of 10W-40 in kan. Als je veel in winterse temperaturen rijdt, kies je voor een laag getal voor de W. Dus in dit geval voor de 0W-30. Als je veel rijdt bij gematigde temperaturen kies je voor een dikkere olie en in dit geval dus voor de 10W-40.   

 

Viscositeitcodes  

De SAE-aanduidingen voor motorolie bestaan uit twee getallen. Er staat altijd een getal voor de W en één daarna. Het getal voor de W geeft een indicatie van de viscositeit bij lage temperaturen. Daarna volgt de viscositeit bij hogere temperaturen. Bijvoorbeeld: SAE 10W-30 geeft een viscositeit aan van 10 in koude omstandigheden en 30 tijdens meer gematigde temperaturen.  

Bij zogenaamde monograde oliën is de viscositeit van een olie bij een koude motor aangegeven met de letter W. Deze soort komt nauwelijks meer voor.  

Veelgestelde vragen 

Meer over motorolie

totalenergies_quartz_9000_nfc_5w-30.jpg

Onze QUARTZ olie- en verzorgingensproducten

oliepeil controleren

Het controleren van je oliepeil

ELF motorolie

Onze ELF olie- en verzorgingensproducten

1.5.3 producten en services_olie in auto.jpeg

Het bijvullen van je motorolie