Sinds 2021 heeft er in Haarlem een pilot gedraaid voor slim laden via platform GOPACS. In eerste instantie werden 74 laadpunten in de stad hieraan gekoppeld, met uitbreiding tot 200 laadpunten in 2022.Publieke laadpalen kunnen via het platform GOPACS zorgen voor een efficiënter gebruik van het overvolle elektriciteitsnet, laat de pilot zien. Overbelasting van het net kan zo lokaal voorkomen worden. TotalEnergies, MRA-Elektrisch en Liander hebben gezamenlijk deze test uitgevoerd.
GOPACS is een platform dat door de netbeheerders is opgezet. Hiermee kunnen ze flexibel vermogen inkopen. Verwachten ze dat de elektriciteitsvraag in een bepaald gebied hoger is dan de capaciteit? Op verzoek van de netbeheerder kan TotalEnergies het vermogen van deze groep laadpalen verlagen. Een slim algoritme zorgt ervoor dat de e-rijder hier weinig tot niets van merkt. Dat is het voordeel van het toepassen van deze technologie op een groep palen. De vrijgekomen capaciteit wordt dan verdeeld onder andere gebruikers, en de klant die capaciteit vrij maakt krijgt een vergoeding. Zo ontstaat er een win-winsituatie voor iedereen.
Hoe nu verder?
De pilot heeft ons laten zien dat het gebruik van platform GOPACS voor een CPO (laadpaalbeheerder) werkt, en dat laadpalen gegroepeerd kunnen worden om bij te dragen aan het verminderen van congestie. Een grotere groep laadpalen kan meer bijdragen: voor een succesvolle toepassing van deze specifieke technologie is dan ook een grote laadpaaldichtheid in een gemeente nodig. Op dit moment zijn er in de regio Noordwest al meer dan 12.000 laadpunten van TotalEnergies, met een potentie van 12 MW. Dat staat gelijk aan het benodigde vermogen voor bijna 12.000 huishoudens. Dat betekent dus dat we écht impact kunnen maken en het elektriciteitsnet kunnen ontlasten. TotalEnergies en MRA-Elektrisch blijven werken aan slim laden. Het doel is om op het hele netwerk slim te laden.