_m6a1033_snellader.jpg
Elektrisch rijden

TotalEnergies wint aanbesteding snelladers in Amsterdam

Per half januari 2024 neemt TotalEnergies  gedurende tien jaar de exploitatie van deze vijf openbare snellaadlocaties in Amsterdam over. Bij aanvang zal TotalEnergies de bestaande 50 kW  snelladers op deze locaties  vervangen en 20 nieuwe snellaadpunten realiseren  om een betere dienstverlening aan rijders van elektrische voertuigen te bieden en het uitstootvrij rijden te bevorderen. Zo kan afhankelijk van de bezetting en het voertuig met een hogere snelheid worden geladen tegen een aantrekkelijk tarief.

De gemeente Amsterdam wil vanaf 2025 uitstootvrije zones invoeren en stapsgewijs de overstap naar zoveel mogelijk uitstootvrij verkeer in de stad maken, om zo de luchtkwaliteit te verbeteren. De snellaadlocaties die TotalEnergies overneemt vormen een goede aanvulling op de AC-laadpunten die TotalEnergies momenteel plaatst en exploiteert in Amsterdam. In 2021 kreeg TotalEnergies al de opdracht van de gemeente Amsterdam om 3.000 openbare AC-laadpunten (11 kW) te plaatsen.

 

Logistieke dienstverleners

“Met de exploitatie en het bijplaatsen van openbare snelladers zetten we samen met de gemeente Amsterdam een volgende stap naar een gezonde en leefbare stad,” zegt Stefan Evers, managing director TotalEnergies Charging Solutions Nederland. “Door de uitbreiding van de snellaadcapaciteit in de stad maken we het vooral voor logistieke dienstverleners aantrekkelijk om over te stappen op een uitstootvrij wagenpark.”

Van de vijf snellaadlocaties bevindt zich er één bij het Centraal Station. De laadpunten op deze locatie worden exclusief gebruikt door taxi’s. De overige locaties zijn openbaar toegankelijk, en bevinden zich vooral op transitlocaties in de stad. Taxiondernemers vormen één van de grootste groep gebruikers van de bestaande snellaadpunten in de stad. Bij de voorbereiding op de inschrijving heeft TotalEnergies gevraagd naar hun ervaringen en behoeften. Ook volgend jaar gaat TotalEnergies met verschillende doelgroepen in gesprek om de dienstverlening nog beter bij hun wensen aan te laten sluiten.