Transitie naar waterstof in de binnenvaart
De toekomst van de binnenvaart is emissieloos
Eerste waterstofschip vaart al, in 2024 tien emissieloze schepen tussen Rotterdam en Keulen
De toekomst van de binnenvaart is in 2023 begonnen. Dit jaar reikte minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat het eerste A0-emissielabel uit aan een binnenvaartschip dat op waterstof vaart.
De primeur ging naar het bedrijf Future Proof Shipping (FPS), dat een dieselschip liet ombouwen tot een vaartuig met waterstofvoortstuwing. De eerste reis van het waterstofschip ging van Alblasserdam naar Rotterdam. Een kleine afstand, maar het symboliseert een grote stap voor de binnenvaart. Uit het klimaatfonds stelt de overheid de komende jaren 178 miljoen euro beschikbaar om waterstof te introduceren in sectoren als de binnenvaart en het zware wegtransport. Als TotalEnergies geloven we ook in deze duurzame ontwikkelingen. Daarom bieden wij voor elke toepassing een smeerolie.
Een bijzonder initiatief in deze energietransitie in de binnenvaart komt van de provincie Zuid-Holland en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Ze slaan de handen ineen en werken samen in het netwerk RH2INE (Rhine Hydrogen Integration Network of Excellence). De doelstelling van dit project is om in 2024 de eerste tien schepen in de vaart te hebben die op waterstof varen van Rotterdam naar Keulen.
Het belang van waterstof voor de binnenvaart
Om de klimaatdoelen te halen moet het gebruik van conventionele brandstoffen omlaag. Schepen die op diesel varen, stoten schadelijke broeikasgassen en luchtvervuilende stoffen uit. Dat heeft grote gevolgen voor het milieu. Waterstof geldt als milieuvriendelijk alternatief. Deze energiebron stoot tijdens gebruik geen schadelijke stoffen uit en kan om die reden een grote bijdrage leveren aan het verminderen van de emissies van de binnenvaartsector. Ook helpt het om de luchtkwaliteit langs vaarroutes te verbeteren.
Minister Mark Harbers noemde de primeur van Future Proof Shipping dit jaar een ‘absolute mijlpaal voor de binnenvaart’. Hij voorziet de komende jaren een revolutie op dit gebied en hoopt in 2030 ruim 150 emissieloze binnenvaartschepen te hebben. De boot die in mei van Alblasserdam naar Rotterdam ging, wordt nu al ingezet door sportfabrikant Nike om wekelijks honderden containers klimaatneutraal te vervoeren tussen Rotterdam en het eigen logistieke centrum in het Belgische Meerhout.