Skip to content
Klaas de Boer

“Sommige bedrijven zijn al 75 jaar klant” 

Maak kennis met Mark Zwambach, director Lubricants, Chemicals and Development bij Oliehandel Klaas de Boer 

Sinds juni 2021 is Mark Zwambach director Lubricants, Chemicals and Development bij Oliehandel Klaas de Boer B.V. Mark is sinds 2007 actief in de scheepvaartsector. “Een fantastische wereld”. Maak kennis met Mark Zwambach.  

Wat kun je ons vertellen over Oliehandel Klaas de Boer  

“Klaas de Boer is in 1914 gestart met het leveren van brandstoffen en smeermiddelen naar de Urker vissersvloot. Rond die tijd nam de vissersvloot op Urk toe. Niet alleen in aantal, ook qua vermogens. In 1933 werd de Afsluitdijk geopend en ontstond het IJsselmeer. De Afsluitdijk vormde een hindernis voor de vissersschepen waardoor zij de vis moeilijker konden lossen op Urk waardoor de vissers uitwaaierden langs de Noord-Nederlandse kust. Klaas de Boer volgde zijn klanten. Tegenwoordig hebben we fysieke locaties in Amsterdam, IJmuiden, Eemshaven, Delfzijl, Harlingen, Lauwersoog en het Duitse Emden en ondersteunende locaties in Den Helder en Scheveningen. Er werken nu zo’n veertig mensen bij het bedrijf. Na al die jaren is de visserij nog steeds geweldig belangrijk voor ons maar ook zijn we sterk in andere sectoren met de leveringen van brandstof, smeermiddelen, AdBlue en chemicaliën. Veel van onze klanten zijn actief op de Noordzee maar ook wereldwijd hebben wij rederijen varen waar we zowel direct als indirect aan leveren.” 

Aan welk materieel moeten we denken?  

Goed materieel is belangrijk voor ons. Met goed materieel kunnen wij onze klanten in een snelle en veilige service voorzien. In totaal beschikken wij over vier wallocaties voor de opslag van onze producten. Daarnaast hebben we tien bulktankers en een ponton. Maar je vindt ons niet alleen op zee. Met twee vrachtwagens voorzien van kranen en pompsets en tien bestelwagens leveren we onze producten af op de plek waar onze klanten zich bevinden.” 

Wat maakt Klaas de Boer bijzonder? 

“Wat ik zelf heel bijzonder vind, is de loyaliteit van onze klanten. Sommige bedrijven zijn al meer dan 75 jaar klant bij ons. Klanten weten ons altijd te vinden!  

We hebben een leuk team van mensen die al vele jaren voor ons werken. Zelfs mensen die op hun 16e gestart zijn en nu bijna pensioengerechtigd zijn maar nog niet denken aan stoppen.    

Daarnaast onderscheiden we ons door onze vloot. We hebben verschillende grote schepen om onze producten te verpompen. Waar de meeste schepen tot 400 kuub gaan, gaan die van ons tot 1800 kuub. Dat is een belangrijk pluspunt. Kijk, een containerschip blijft makkelijk drie, vier dagen liggen. Dan heb je alle tijd. Maar baggerschepen bijvoorbeeld, blijven maar een paar uur liggen, daarna gaan ze weer. Wij kunnen een schip heel snel bunkeren. Dat is een service waar onze klanten heel blij van worden.” 

Jij bent Director Lubricants, Chemicals and Development.  
Hoe vul jij het onderdeel Development in?  

“Klaas de Boer is van oudsher gericht op het leveren van brandstoffen en smeermiddelen. Recenter zijn wij sterk gegroeid in chemicaliën en AdBlue.  

De toenemende wereldwijde spanning op fossiel biedt een mooie kans voor innovatie. In mijn rol heb ik veel contact met scheepvaartbedrijven en toeleveranciers. Het uitdagende aan mijn rol vind ik dat ik daadwerkelijk producten en concepten kan ontwikkelen om de efficiëntie van schepen te verhogen en kosten te verlagen. Recent hebben we samen met TotalEnergies een rederij omgezet naar synthetische vetten. Dat is beter voor het milieu én voor de portemonnee van de klant.” 
 

Anderhalf jaar geleden nam Klaas de Boer de activiteiten van Oliehandel Schepers uit IJmuiden over. Daarmee deed TotalEnergies zijn intrede bij Klaas de Boer. Hoe bevalt de samenwerking?  

“Toen we de activiteiten van Schepers vorig jaar konden overnemen, kregen we heel veel Total klanten. We zijn met die klanten gaan praten. Tijdens die gesprekken bleek al snel dat men heel tevreden was over de producten en de support van TotalEnergies. Voor ons is dat een belangrijke meetgraad. Langzaam maar zeker leerden we TotalEnergies en de mensen achter het bedrijf beter kennen. Het gevoel is goed, moet ik zeggen. Dat goede gevoel zit hem ook in de samenwerking op innovatief vlak. Als ik aan een nieuw concept voor een klant werk, breng ik bijvoorbeeld een OEM, de reder en TotalEnergies samen. Met elkaar komen we tot vernieuwende oplossingen. Ik verwacht van mijn leveranciers dat ze deze mentaliteit delen en samen met mij willen zoeken naar de beste oplossing voor onze klant.”

Je hebt al veel werk gedaan in de scheepvaart. Wat spreekt jou zo aan in deze wereld? 

“Ik ben gestart in de binnenvaart. Letterlijk scheepje op, scheepje af. In die tijd heb ik veel schippers gesproken en leerde ik de branche steeds beter kennen. De laatste twaalf jaar heb ik gewerkt met bedrijven in de kust- en zeevaart. Het is een fantastische wereld, boordevol unieke personen. Het is bovendien een heel dynamische wereld. Er gebeurt altijd wel wat. Wat ik hartstikke interessant vind, is de uitdaging om dingen logistiek voor elkaar te krijgen. Schepen zijn behoorlijke verbruikers van brandstof en smeermiddelen. Elke verbetering die wij doorvoeren bij een klant, heeft meteen een groot effect. Ook dat maakt mijn werk interessant.”  

 

Bij TotalEnergies staat verduurzaming hoog op de agenda. Hoe is dat voor Klaas de Boer? Wat zie je gebeuren? 

“Op dit moment schiet het alle kanten op, van accu en hybride naar LNG en alternatieve brandstoffen. Doordat de sector geen eenduidige keuze maakt investeert iedereen in verschillende oplossingsrichtingen. Het maakt het voor ons heel uitdagend om te investeren in beschikbaarheid van de energiedrager van de toekomst.  Wij zijn actief in diverse werkgroepen om mee te denken in dit onderwerp.”  

“Diesel als voortstuwing zie ik niet verdwijnen. Het zal misschien een kleinere rol krijgen maar onderdeel blijven van de mix. We kijken actief naar onze toekomstige rol. Dit is bijvoorbeeld te zien aan de laatste twee tankers welke Klaas de Boer heeft aangeschaft, deze zijn geschikt om ook grotere hoeveelheden methanol te leveren.”  

“Tot slot zie ik dat de vraag naar hoogwaardigere smeermiddelen stijgt. Daar waar vroeger met name gekeken werd naar prijs, bewegen bedrijven nu weg van mindere kwaliteiten. Er wordt meer gekeken naar Total Cost of Ownership. Ook zien we dat de vraag naar milieuvriendelijke producten in de lift zit. Dit soort producten heeft nog veelal een slechte naam, maar er is veel in ontwikkeling geïnvesteerd de laatste jaren, mede door de Vessel General Permit. Er zijn tegenwoordig hele mooie producten te koop.”  

Meer weten over Klaas de Boer?  

Ga voor meer informatie over Oliehandel Klaas de Boer naar www.klaasdeboer.nl

 

meer over binnenvaart