Skip to content

Interview met Martijn van Straalen, accountmanager Lubricants Automotive

“Altijd zoeken naar de juiste oplossing”

Sinds wanneer werk je bij TotalEnergies en wat maakt het werk zo leuk?  

Ik werk alweer zes jaar met veel plezier voor TotalEnergies, als accountmanager Lubricants Automotive. Binnen mijn rayon, één van de vijf in Nederland, draag ik zorg voor ruim 290 bedrijven die producten van TotalEnergies afnemen. En dan gaat het echt niet alleen maar om smeermiddelen. Remvloeistof, Adblue, koelvloeistof en screenwash leveren we uiteraard ook, evenals een stickertje voor onder de motorkap. Maar denk ook aan smeerkaartjes, bijvoorbeeld een ruimtebesparende bulktank of de mogelijkheid om te investeren in werkplaats-inrichting. Ik zie mezelf dan ook vooral als relatiemanager. Onze klanten zijn gewend dat we voor ze klaarstaan en eerlijk gezegd vind ik dat het mooiste van het vak. De omgang met mensen, altijd zoeken naar de juiste oplossing. Dat verveelt nooit.

Heb je andere functies gehad bij TotalEnergies, of bij andere bedrijven gewerkt waar TotalEnergies een rol speelde?

Ik ben in deze functie gestart bij TotalEnergies, maar heb daarvoor bij diverse bedrijven in de automotive sector gewerkt. Daar is TotalEnergies natuurlijk ook een bekende speler. Mijn ervaring komt in mijn functie wel van pas; ik weet hoe het er bij autobedrijven aan toegaat en waar klanten behoefte aan hebben. 

Welke uitdagingen zie je momenteel binnen je vakgebied en binnen de automotive sector?

Binnen mijn vakgebied is veel gaande, waaronder de transitie van brandstofmotoren naar onder meer elektrisch rijden. Dat betekent vooral dat we langzaam maar zeker een deel van deze markt gaan verliezen. Zo heeft een autobedrijf dat misschien nu nog 15.000 liter olie afneemt, in de toekomst nog maar behoefte aan 8.000 liter. De onderhoudsintervallen bij nieuwe auto’s worden steeds groter en de markt verandert ook door de komst van elektrische auto's. Door ons klantenbestand uit te breiden proberen wij te voorkomen dat onze totaalomzet aan smeermiddelen afneemt. Dat is een pittige klus: blijven groeien bij een dalende vraag.

Op welke terreinen is met TotalEnergies smeermiddelen nog markt te winnen?

Bij de Large Automotive Groups hebben wij veruit het grootste marktaandeel, maar in de transportsector valt nog veel te winnen. Truckdealers en transportbedrijven vormen echt een aanzienlijk deel van de markt. Die markt heeft ook als voordeel dat de volumes die worden afgenomen veel groter zijn; een vrachtwagen vraagt nu eenmaal meer onderhoud en smeermiddel dan een personenauto. Er zit nog genoeg groei in de markt van smeermiddelen en tegelijkertijd is TotalEnergies als geheel bezig om de aandacht te verleggen naar energie in de breedste zin van het woord. Daarin zullen smeermiddelen misschien een kleinere rol gaan spelen, maar als geheel is dat voor TotalEnergies een grote sprong voorwaarts. Het is fascinerend om te zien hoe wij als grote speler zo’n transitie kunnen inzetten. Ook zetten we steeds meer in op ‘cross selling’. De goede relatie met de klant is er immers al, die kunnen we eenvoudig wijzen op onze andere producten.

Wat is dan je belangrijkste advies aan de klanten van TotalEnergies Automotive?

Het draait allemaal om de kwaliteit van onze producten en de service die we aanbieden aan onze klanten. Mijn advies is dan ook altijd: ga voor kwaliteit. Het is toch veelzeggend dat ik bij mijn klanten nooit problemen tegenkom die te maken hebben met een gebrek aan het product. Waar andere merken nogal eens pronken met ‘meets the requirements’, kunnen wij roepen dat het merendeel van onze producten echt wordt getest door grote autofabrikanten. Die dan ook vervolgens hun officiële goedkeuring aan ons product geven. Een aantal van deze fabrikanten gaat zelfs als partner met ons in zee. Mijn motto, ook bij vorige jobs, is altijd geweest: ik geef klanten liever het gevoel dat ze een product bij ons hebben gekocht, dan dat ze het gevoel hebben dat wij het aan hen hebben verkocht. Dat kan alleen als je 100 procent kunt vertrouwen op de kwaliteit van het product en/of de service. 

Heb je zelf belangstelling voor auto’s of heb je zelf misschien een bijzondere auto als hobby?

Haha, ik ben misschien wat a-typisch in deze wereld; ik heb niet specifiek ‘iets’ met auto’s. Ik ben 30 jaar geleden bij toeval in de automotive terechtgekomen en ik vind mijn drijfveer vooral in het door het vuur kunnen gaan voor de klant, zonder daarbij het belang van je bedrijf uit het oog te verliezen. Maar dat betekent niet dat ik auto’s niet mooi vind. Integendeel. Ik kan een mooie Audi A4 met de juiste lichtmetalen velgen echter mooier vinden dan een dure Ferrari.

bekijk ook